Portugal - Madeira 2006 Wandelingen

Inleiding
  Van Ribeiro Frio richting Portela langs de Levada do Furado (19) en naar het uitzichtpunt Balcões (18)
  Van de Pico do Areiro naar de Pico Ruivo (30)
  Ponta de São Lourenço (12)
  Van Eira do Serrado naar Curral das Freiras (33)
  Van Porto da Cruz naar Boca do Risco (14)
  Van Camacha langs de Levada dos Tornos naar Sítio das Quatro Estradas (15)
  Van Fontes naar de Chão dos Terreiros (5)
  Van Rabaçal via Cascata do Risco en 25 Fontes langs de Levada da Rocha Vermelha (45, 46 en 47)
  Langs de Levada da Central da Ribeira da Janela (50)
  Caldeirão Verde (27)
  Van Prazeres langs de Levada Nova richting Calheta (48)
  Van Cristo Rei naar Cascalho (42)
  Lombada da Ponta do Sol (7)

Inleiding
Voor het maken van wandelingen op Madeira, hebben we gebruik gemaakt van het boekje Rother Walking Guide Madeira – The finest valley and mountain walks van Rolf Goetz, 3e editie 2005, ISBN 3-7633-4811-5 en de kaart Wander- Freizeit- und Straßenkarte Madeira 234 schaal 1:50 000. De kaart is uit 2005, maar bleek eigenlijk al verouderd te zijn, omdat een groot aantal nieuwe tunnels er niet op terug te vinden was. De wandelingen hebben we hier zo geprobeerd te beschrijven, dat het boekje niet nodig is om ze te kunnen lopen. Bovendien hebben we van een aantal punten gps-coördinaten opgenomen.

Het eerste deel van de wandeling volgt een levada, door een bosachtig gebied. Het is best een mooie wandeling, die vooral prettig is bij warm weer, omdat je veel in de schaduw loopt. Het is geen echt spectaculaire wandeling, maar vooral de stukken met rotsen en tunnels zijn leuk. De totale wandeling tot Portela is zo’n 12 km lang en je loopt daar ongeveer 3,5 uur op. Tot het Lamaceiros waterhuis is ongeveer 8 km en daarmee ben je 2,5 uur bezig. De terugweg duurt even lang. Hoogteverschillen zijn er nauwelijks, waardoor het een makkelijke wandeling is. Het tweede deel van de wandeling is kort en loopt over een breed pad naar een uitzichtpunt, dat de moeite waard is. Op en neer duurt de wandeling 40 minuten en het hoogteverschil is zo’n 30 meter.
Parkeren kan in Ribeiro Frio langs de openbare weg, direct bij het begin van de wandeling op W001. Daar staat een bord met “Portela” erop, dat aangeeft waar het eerste deel van de wandeling begint. Volgens het eerste bord dat je tegenkomt, is Portela 8 km lopen, het volgende bord zegt 11 km en het laatste bord geeft 12 km aan. De laatste twee borden kloppen het beste. Het volgen van de route is geen enkel probleem, omdat je gewoon de Levada do Furado kunt volgen. Op W002 kom je op een punt waar wat water op het pad naar beneden komt vallen. Op W003 kom je op een punt waar een aantal levada’s uitkomt in de Levada do Furado. Bij W004, W005, W006 en W007 zijn er watervallen, waardoor je even niet langs de levada kunt blijven lopen, maar een stukje omlaag moet. Bij W008 is een uitzichtpunt. Dit is een hele mooie picknickplaats. Jammer is, dat dit ook de rustplaats van alle groepen, die de wandeling onder begeleiding doen, is. Het is wel leuk dat daardoor de vinken helemaal niet schuw zijn en bijna komen bedelen om broodkruimels. Bij W009 is er een hele smalle, hoge tunnel. Van W010 tot W011 volgen er een heleboel kleinere tunneltjes. Geen enkele tunnel is zo donker, dat een zaklamp nodig is. Bij W012 is het Lamaceiros waterhuis. Voor ons was dit het eindpunt, maar is het ook mogelijk om door te lopen naar Portela. Daar staan taxi’s te wachten om je terug te brengen naar Ribeiro Frio. Dit is een lange en dus dure rit. Voor het tweede deel van de wandeling volg je een bord met “Balcões” erop. Ook op andere plaatsen staan borden die de juiste kant op wijzen. Na 1,5 km heel geleidelijk stijgen, bereik je het uitzichtpunt, dat zeker de moeite waard is. Vanwege de enorme aantallen toeristen wordt in de vakantiegidsen geadviseerd het uitzichtpunt voor 11.00 uur te bezoeken, maar wij waren rond 17.00 uur de enigen daar. Nadeel van aan het eind van de middag gaan, is dat het uitzicht wat heiig is.

Van de Pico do Areiro naar de Pico Ruivo (30)
Dit is een bergwandeling, over en langs drie van de hoogste bergtoppen van Madeira. Het is een zware wandeling, door het vele stijgen en dalen via trapjes met net te hoge treden, maar hij is zeker de moeite waard. De uitzichten zijn prachtig. En natuurlijk kun je bij een bezoek aan Madeira de hoogste berg van het eiland niet overslaan. Echt gevaarlijk is het nergens, omdat over de hele route staalkabels zijn aangebracht op de lastige stukken. In totaal moet er 900 meter worden gedaald en dus ook weer worden gestegen. De totale duur van de wandeling is 5,5 uur.
Op de Pico do Areiro is er op W013 een parkeerplaats bij de top. Gezien vanaf de parkeerplaats ga je links langs de bar en souvenirshop. Je volgt even het pad naar de top van de Pico do Areiro, maar voordat je die bereikt, neem je een pad naar links. Vanaf nu is de wandeling heel eenvoudig te volgen. Het grootste deel van de wandeling is er maar één pad en bij de twee splitsingen die er zijn, staat de Pico Ruivo aangegeven. Op W014 kom je bij het uitzichtpunt Miradouro Ninho da Manta. Na een klim en afdaling over een hoge rots, begint een flinke afdaling naar de Pico do Gato tunnel op W015. Die tunnel is zonder zaklamp te doen, maar licht is wel handig om de vele plassen te kunnen zien. Na de tunnel begint de klim naar een soort pas op de oostflank van de Pico das Torres. Daar is een goede rustplaats op W016. Wij pauzeerden echter op W017, omdat op de pas een groep was gestopt. Na de pas komt er weer een afdaling en daarna is er een stuk min of meer vlak, totdat bij W018 de klim naar de top van de Pico Ruivo begint. Onderweg komt er op W019 een afslag naar Achado do Teixeira, op W020 een berghut, met toiletten en drinkwater en op W021 een afslag naar Encumeada. Op W022 is dan eindelijk de top. Daarna moet de hele wandeling in omgekeerde richting worden gemaakt.

Ponta de São Lourenço (12)
Dit is een wandeling over de meest oostelijke punt van Madeira. Het hoogteverschil is ca. 100 meter (plus 100 meter extra voor de beklimming van de top aan het eind) en de duur van de wandeling (exclusief de beklimming van de top) is 2,5 uur. De uitzichten op de rotsen en de zee zijn prachtig. Er zitten geen enge stukken in de wandeling, alleen de afdaling vanaf de top is wat lastig.
De wandeling begint aan het eind van de weg voorbij Caniçal bij Baía da Abra, op de parkeerplaats bij W023. Er loopt een pad verder. Bijna direct moet je een paadje rechts naar beneden nemen. Als je per ongeluk doorloopt, komt er daarna nog een ander zijpad om je op de juiste route te brengen. Daarna is er maar één pad, dat nog gemarkeerd is ook. Op W024 is er een kruispunt. Links ga je naar een uitzichtpunt, rechts naar beneden naar een kiezelstrand en rechtdoor gaat de wandeling verder. Er volgt een redelijk steile, maar korte klim. Daarna blijft het pad vrij vlak. Op W025 komt er een splitsing. Welke kant je neemt, maakt niet uit, want je komt gewoon via de andere kant op hetzelfde punt terug. Wij gingen naar links. Op W026 begint de klim naar de top, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt. Er staat een waarschuwingsbord (het zou gevaarlijk zijn), maar bijna iedereen klimt naar boven. Wij deden dat dus ook. Op W027 is de top. Vervolgens loop je terug naar beneden, door over het pad waar je vandaan kwam, naar de splitsing op W025. Voor de rest volg je de eerder gelopen route terug naar de parkeerplaats op W023.

Van Eira do Serrado naar Curral das Freiras (33)
Dit is een afdaling van het uitzichtpunt Eira do Serrado naar het dorpje Curral das Freiras. Het hoogteverschil is 450 meter en de afdaling duurt ruim een uur. De klim terug is niet zo zwaar en duurt niet heel veel langer. Een andere optie is om met de bus terug te gaan. Het is best een mooie wandeling met continu uitzicht, maar niet heel erg bijzonder.
Bij Eira do Serrado kan op W028 worden geparkeerd. Het uitzichtpunt is op W029. De afdaling begint vanaf de parkeerplaats, rechts naast de gebouwen, bij het bord met “Eira do Serrado” erop. Op W030 komt het pad, waarover de afdaling loopt, bij de asfaltweg naar Curral das Freiras. Volg deze weg naar rechts en je komt al snel aan op W031. De terugweg is hetzelfde als de heenweg.

Van Porto da Cruz naar Boca do Risco (14)
Dit is een wandeling hoog over de rotsen langs de noordkust van Madeira met prachtige uitzichten op de kust. Het pad is smal en loopt af en toe boven diepe afgronden, dus je moet geen last van hoogtevrees hebben. Echt lastige stukken zijn er maar een paar en niet op plekken waar je echt diep kunt vallen. De enkele route is ongeveer 2,5 uur. Alleen in het begin moet er zo’n 400 meter geklommen worden en verder is de route vlak. Je kunt de route inkorten en de klim vermijden door een deel met de auto te doen.
Parkeren kan in de buurt van de kerk van Porto da Cruz op W032. De wandeling begint door voor de kerk, gezien vanaf de hoofdweg, rechtsaf te gaan. Je loopt over een bruggetje met een verkeersbord dat aangeeft dat je van die kant voorrang hebt op de brug. Net na de brug, bij W033, ga je linksaf. Een stukje verder, bij W034, kom je bij de nieuwe “boulevard”, die afgesloten kan worden met een hek. Via de nieuwe “boulevard” kom je bij een rivier aan op W035. Je daalt af richting de rivier en die steek je over bij W036. Een stukje naar rechts, bij W037, neem je een pad met trapjes naar boven. Dat pad blijf je volgen, tot het met betontreden bij W038 op een asfaltweg uitkomt. De asfaltweg volg je naar links. Je blijft de weg volgen. Op W039 wordt de asfaltweg een betonweg en op W040 wordt de betonweg een zandweg. Op W041 begint het pad langs de rotsen. In principe zou je tot hier ook met de auto kunnen komen. (Neem daarvoor in Porto da Cruz de weg over het bruggetje bij de kerk. Volg dit weggetje en negeer zijwegen, totdat de weg zich splitst en de laagblijvende weg doodloopt. Neem op dit punt de bovenste weg en volgt die tot het einde.) Tot Boca do Risco op W042 komen er geen zijpaden meer. Onderweg passeer je, bij een klein grijswit paaltje, Espigão Amarelo en daarna begint het mooiste stuk. De terugweg is hetzelfde als de heenweg.

Van Camacha langs de Levada dos Tornos naar Sítio das Quatro Estradas (15)
Dit is een afwisselende levadawandeling, die deels door bos, deels door landbouwgebiedjes en deels tussen bebouwing doorloopt. Regelmatig heb je mooie uitzichten. De enkele route duurt zo’n 4,5 uur. In het begin moet er zo’n 100 meter worden gedaald en aan het eind zo’n 150 meter worden gestegen. De rest van de wandeling is nagenoeg vlak en echt enge stukken zijn er niet.
Parkeren kan op het centrale plein in Camacha op W043. In een hoek van het plein, op W044, ga je de Camino Municipal dos Salgados in, die steil naar beneden loopt. Volg deze weg tot de Eira Salgada bar op W045 en ga daar rechtsaf, een weggetje in. Op W046, net voordat het weggetje weer gaat stijgen, ga je rechtsaf een aarden pad met trapjes op. Net daarna, op W047, begint de eerste tunnel. Daarna hoef je alleen de levada nog maar te volgen. Op W048 komt de tweede tunnel, op W049 de derde tunnel en op W050 de vierde, waar je niet doorheen gaat, maar omheen. Op W051 ga je met trapjes weer terug naar de levada. Een aantal keer steek je weggetjes over en op W052 de ER 206. Op W053 komt er weer een tunnel (de laatste). Je steekt nog een aantal weggetjes over en blijft de levada volgen, helemaal tot het einde ervan op W054. Daarna loop je een klein stukje terug, totdat op W055 een trapje omhoog gaat. Dat ga je op. Op W056, onder hoogspanningsleidingen, volg je het pad linksaf. Op W057 kom je op een weg, die je volgt naar links. Een kruispunt op W058 steek je over en bij de splitsing op W059 ga je rechtsaf. Nog een klein stukje verder, op W060, heb je het eindpunt van de wandeling bereikt. Een klein stukje naar rechts is de bushalte.

Van Fontes naar de Chão dos Terreiros (5)
Dit is een wandeling die bijna helemaal over een breed pad loopt. Eerst klim je naar een top, daarna daal je weer af. Daardoor zou de wandeling saai kunnen lijken, maar door de prachtige uitzichten is dat zeker niet zo. De wandeling duurt 2,5 uur en je stijgt en daalt 450 meter. Het is wel zo dat het stuk vanaf de top beduidend minder mooi is, zodat het een serieuze overweging is om vanaf de top hetzelfde stuk terug te lopen.
Neem vanaf de ER 229 tussen Ribeira Brava en Campanário de afslag naar São João en São Paulo en volg daarna de borden naar São Paulo. Je komt voorbij een grote cementfabriek en blijft de weg onderlangs de kerk van São Paulo volgen tot in Fontes. In Fontes kan geparkeerd worden op W061 en daar begint ook de wandeling. Rechts naast bar Fontes gaat een weg omhoog en die moet je volgen. Je hoeft alleen het pad maar te volgen en alle zijwegen te negeren, totdat je na ongeveer een uur klimmen bij een splitsing komt op W062. Daar ga je linksaf en bijna meteen moet je door een hek. Op W063 ga je door een tweede hek. Je negeert weer een zijweg en volgt het pad in een bocht naar links. Net daarna begint het klimmetje naar de top op W064. Vanaf de top een klein stukje doorlopen tot W065 loont zeker de moeite. Vanaf de top moet je terug naar de splitsing op W062. Daar ga je scherp links omlaag. Op W066 wordt het pad een beton- of asfaltweg (toen wij er waren waren ze bezig met de aanleg van de weg). Op W067 komt het weggetje uit bij de doorgaande weg. Daar moet je rechtsaf om weer in Fontes terecht te komen.

Dit is een wandeling die grotendeels langs drie levada’s loopt. De waterval en de bronnen zijn echte bezienswaardigheden en dat maakt het eerste deel van de wandeling minder leuk. De wandeling langs de derde levada is wel mooi, maar wordt pas aan het einde echt spectaculair. Er zitten hier en daar wel smalle stukken boven afgronden in. De totale wandeling duurt zo’n 6,5 uur, met een totale daling en stijging van zo’n 400 meter. Door gebruik te maken van de pendeldienst (zie verder), kan de route met een uur en 250 meter dalen/stijgen worden ingekort.
Parkeren kan bij Rabaçal aan de doorgaande weg op W068. Van daar moet je langs een asfaltweg 2 km omlaag naar Posto Forestal Rabaçal (een soort boshut) op W069. Er is een busje dat je tegen betaling van € 3,- naar beneden brengt en aan het einde van de wandeling ook weer naar boven (tussen 9.00 en 18.00 uur). Wij hebben daarvan gebruik gemaakt, omdat de wandeling best lang is. Vanaf de boshut op W069 daal je af tot de Levada do Risco op W070. Daar ga je rechtsaf. Op de splitsing op W071 loop je rechtdoor naar de Cascata do Risco op W072. Daar moet je weer omdraaien en bij W071 ga je vervolgens rechtsaf, tot de Levada das 25 Fontes op W073. Volg die levada naar rechts tot de 25 Fontes op W074. Na de bronnen kun je nog een klein stukje doorlopen tot het einde van de levada op W075. Daar moet je omdraaien. Loop een stukje terug langs de levada, voorbij de 25 Fontes. Waar de levada naar links draait, gaat in de bocht op W076 een pad naar rechts steil naar beneden. Als je dit volgt, kom je op W077 bij de Levada da Rocha Vermelha. Volg die levada naar rechts. Op W078 steek je via een bruggetje de Ribeira dos Cedros over. De levada is grotendeels makkelijk te volgen, alleen op sommige plaatsen is het nat en daardoor wat lastig. Op W079 sta je opeens onderaan 284 trapjes, om de levada, die opeens naar beneden komt gestort, te kunnen volgen. Aan het eind van de trapjes moet je het pad volgen naar links, tot het weer terugkomt bij de levada. Dan ben je op W080 bijna bij de waterval, die het einde van de tocht betekent. Als je de waterval durft te passeren, kun je nog een half uur doorlopen tot het einde van de levada. Loop het hele stuk terug, tot de plaats waar je bij de Levada da Rocha Vermelha bent gekomen op W077. Daar volg je de levada nog zo’n 5 minuten extra, tot W081. Hier begint links de klim terug naar boven via een pad. Op W082 kom je weer bij de Levada das 25 Fontes, die je een stukje naar links volgt, totdat je weer terug bent op W073. De rest van de weg terug is bekend.

Langs de Levada da Central da Ribeira da Janela (50)
Dit is levadawandeling die volledig vlak is, over een goed begaanbaar pad. De wandeling duurt ruim 3,5 uur. In het begin heb je mooi zicht op de terrassen van Ribeira de Janela en aan het eind is er een spectaculair stuk met twee tunnels en een grote waterval. De rest van de wandeling is wel aardig, maar niet heel bijzonder.
Neem vanuit Porto Moniz de weg richting Funchal. Na een tijdje bergop rijden, staan Lamaceiros en de levada aangegeven. Volg de weg en de bordjes en je komt bij het waterhuis in Lamaceiros op W083, waar de wandeling begint, direct langs de levada. Je hoeft alleen maar de levada te volgen tot het eindpunt op W084, bij een waterhuis. Daarna loop je dezelfde weg terug. Overigens kun je desgewenst nog een heel eind verder lopen.

Caldeirão Verde (27)
Dit is een spectaculaire levadawandeling, die eindigt bij Caldeirão Verde, een waterval omringd door rotsen). De wandeling is helemaal vlak en duurt ongeveer 4,5 uur. Waar het pad erg smal is, zijn hekjes geplaatst. Je kunt de wandeling inkorten door te parkeren bij Parque das Queimadas, waar de wandeling langs komt (zie verder).
Neem vanaf de doorgaande weg van Santana naar Faial net voor een tankstation een afslag naar rechts waar Pico Ruivo staat aangegeven. Na een aantal kilometers kom je bij een bungalowpark, waarvan de huisjes lijken op de typische Santanahuisjes. Er staat een bord met O Rancho. Dit is de Rancho Madeirense en hier kun je parkeren op W085. Loop rechts langs het Santanahuisje en rechts langs de levada een pad in met aan weerszijden houten hekjes. Dit komt na enige tijd uit bij Parque das Queimadas op W086. Als je dit met de auto weet te bereiken, kun je eigenlijk beter hier parkeren. Je vervolgt het pad langs de levada (Caldeirão Verde staat met bordjes aangegeven). Op W087 kom je op een splitsing en daar ga je rechtdoor, een tunnel in. Uiteindelijk kom je, een stuk na vier tunnels, uit bij een bocht waarin een vrij grote rivierbedding is, met grote stenen. Hier ga je linksaf een rotspad op naar boven en net na de bocht naar rechts zie je de Caldeirão Verde. Het punt is ook herkenbaar aan het bordje dat verder wijst naar Caldeirão do Inferno. Vanwege de hoge rotsen bleek het niet mogelijk om gps-coördinaten te bepalen. Eventueel is het mogelijk om door te lopen naar Caldeirão do Inferno, maar die route is niet meer beveiligd met hekjes en het pad langs de levada wordt steeds smaller en brokkeliger en de afgronden worden steeds groter. Wij besloten al vrij snel om om te draaien. Het is wel de moeite waard om een klein stukje (zo’n 5 minuten) door te lopen naar een mooi uitzicht op de kloof van de Ribeira Grande. De terugweg is hetzelfde als de heenweg.

Van Prazeres langs de Levada Nova richting Calheta (48)
Dit is een wandeling langs een levada op enige afstand van de zuidkust. De wandeling loopt veel door bos, waardoor er weinig uitzichten te zien zijn. Het verloop van de levada is, vergeleken met andere levada’s, niet zo spectaculair. Deze wandeling is niet echt onaardig, maar zeker geen aanrader. De wandeling zoals wij die hebben gelopen, duurt 5,5 uur. Er zitten geen hoogteverschillen en geen enge stukken met diepe afgronden in.
De wandeling begint op de doorgaande weg in Prazeres, op het kruispunt met de weg naar Paul da Serra op W088. Je moet de weg naar Paul da Serra een klein stukje inlopen, tot W089. Daar ga je naar rechts, het pad langs de levada op. Je volgt de levada tot W090 en dan loop je dezelfde weg terug. Een andere mogelijkheid is doorlopen naar Calheta en daar de bus naar Prazeres nemen.

Van Cristo Rei naar Cascalho (42)
Dit is een wandeling met continu mooie uitzichten, die je moet lopen bij helder weer (geen wolken). Het einddoel is een enorme ronde rotswand, waarlangs vele watervallen omlaag komen. De totale duur (op en neer) is 3,75 uur en de totale daling (en dus stijging) is 500 meter. Echt enge stukken zitten er niet in, al loop je wel over een smal pad langs afgronden.
Parkeren kan op een parkeerplaats bij een religieus monument op W091. Je komt er door vanaf de weg van Boca da Encumeada naar Paul da Serra de afslag naar links te nemen op het kruispunt na Bica da Cana. Net nadat je een Posto Florestal bent gepasseerd, is er rechts een heel hobbelig zandpad naar de parkeerplaats. Vanaf de parkeerplaats loop je langs de weg een klein stukje naar beneden tot W092. Daar ga je linksaf, het pad langs de levada op. Op W093 steek je een weggetje over en op W094 kom je bij een vrij breed pad. Hier verlaat je de levada en loop je rechtsaf naar beneden. Langs dit pad loopt weer een andere levada en die blijf je volgen. Onderweg kom je één hele brede tunnel tegen. Voor ons was het eindpunt op W095, omdat het levadapad daar zodanig was verzakt, dat we er niet voorbij konden. In principe loopt de wandeling door, totdat je bij een hele lange tunnel komt. De terugweg is hetzelfde als de heenweg. Eventueel kun je bij W094 de eerste levada nog een stuk volgen naar rechts. De levada stijgt een stuk, waardoor je uit kunt kijken over een nog groter stuk van de kust. Wij liepen langs deze levada tot W096.

Lombada da Ponta do Sol (7)
Dit is een leuke levadawandeling met mooie uitzichten en een spectaculair stuk met een tunnel en een waterval. Het is prettig dat het een rondwandeling is en zowel de heen- als de terugweg is mooi. Alleen in het begin moet er zo’n 100 meter geklommen worden en tussen twee levada’s in moet er een stukje heel steil worden gedaald. Langs de eerste levada is het pad af en toe vrij smal langs diepe afgronden, maar echt eng is het niet. Langs de tweede levada zijn overal hekjes geplaatst. De wandeling duurt 3 uur.
Rij vanaf Ribeira Brava langs de kust naar het westen, tot Ponta do Sol. Daar is een rotonde en op die rotonde kies je voor de richting Paul da Serra/Canhas. Na even kom je bij de ER 222 en daar ga je rechtsaf richting Lombada/Funchal. Na een tijdje zie je wat hoger al een groot roze huis en een kapel liggen. Als Lombada da Ponta do Sol naar links staat aangegeven, volg je die richting. Je rijdt het roze huis onderlangs voorbij en net voor twee gebouwen met twee grote groene garagedeuren ga je scherp linksaf naar boven, terug naar het roze huis, waar je kunt parkeren op W097. Vanaf de parkeerplaats loop je terug naar de weg waarop je reed voordat je linksaf ging op W098. Daar ga je linksaf. Op een kruising op W099 ga je weer linksaf, over een rechte weg steil omhoog waar 3,5 tons bij staat. Je steekt een kruispunt over en daarna kom je bij een splitsing op W100. Daar is de beschrijving van het wandelboekje onduidelijk. Op de splitsing moet je aan de linkerkant een klein trapje op, tussen hoge muren. Het is net een trapje naar een privétuin, maar bijna direct kom je bij de Levada Nova, die volgt naar links. Op W101 steek je een weg over en blijf je de levada volgen. Daarna spreekt het voor zich, tot het einde van de levada in een rivierbed op W102. Dit is een mooie picknickplaats. Het rivierbed hoef je niet over te steken. Je gaat een stukje terug (3 minuten) langs dezelfde weg. Op W103 gaat er een klein, heel steil paadje rechts naar beneden. Je herkent de plaats aan een betonnen plaat over de levada. Dit paadje ga je in en je daalt af tot je op W104 bij de Levada do Moinho komt. Je kunt een klein stukje naar rechts, naar het begin van deze levada, maar de wandeling gaat naar links, langs de levada totdat je weer bij de parkeerplaats terugkomt.